أولا:أسلوب القرآن فى دعوة أهل
الكتاب إلى الله
نجده مرة يدعو
اليهود والنصارى بقوله سبحانه وتعالى: ﴿قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ
تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ
إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ
اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ
فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴾ . ولقد تلطف القرآن الكريم فى
دعوة أهل الكتاب إلى الايمان الصحيح، ونبذ ما هم عليه من العقائد الباطلة،
والعبادات الفاسدة بهذه الآية الكريمة، وناداهم القرآن بقوله: ﴿ يَا أَهْلَ
الْكِتَابِ﴾ لأنهم أصحاب التوراة وأصحاب الإنجيل وهذين الكتابين لا يختلفان
مع القرآن الكريم فى شيء من أصول الدين من توحيد الله وإفراده بالعبادة، والمساوة بين الناس، لأن القرآن
الكريم من عند الله وهما من عند الله
أيضاً وهذين الكتابين قد بشرا بالقرآن، وبسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم،
وهما أقرب الكتب السماوية عهدا بالقرآن الكريم وبسيدنا محمد صلى الله عليه
وسلم، وقد دعاهم رسول الله إلى أمور أساسية وأصلية اتفقت عليها جميع الكتب السماوية، وهى إفراد الله
بالعبادة دون غيره، والعبادة هى الإيمان
الصحيح والعمل الصالح، إذ الإيمان عبادة القلب، والعمل الصالح عبادة
الجوارح، ثم دعاهم إلى تنزيه الإله الحق عن الابن والولد وعن الصاحبة والزوجة
وغير ذلك مما نسبوه إلى الله زورا وبهتانا، لأن ذلك هو عين الشرك بالله
عزَّ وجلَّ فانه سبحانه واحد ليس له ثان من أصل أو فرع أو مساو أو صاحبة، وأنه
أحد ليس له أجزاء يتكون منها، وليس سبحانه جوهر ولا عرض إذ أن الجوهر يحتاج إلى حيز ومكان يكون فيه، والعرض
يحتاج إلى جوهر يقوم به ويظهر فيه
والمحتاج لشئ لا يكون إلها ولا ربا يستحق التنزيه والعبادة، وقد بينت الآية هذه المعانى بقوله سبحانه:
﴿تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء
بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ
شَيْئًا ﴾. وفى قوله سبحانه ﴿تَعَالَوْاْ﴾.
يعنى هلموا وأقبلوا
وارتفعوا عن هذه العقائد الفاسدة والعبادات الباطلة وضعوا أيديكم فى أيدينا،
وتعاهدوا معنا على توحيد الله وتمجيده وعبادة الله والاخلاص فيها، ورفض جميع أنواع الشرك الظاهرة والباطنة.
قوله تعالى:﴿وَلاَ
يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّه﴾. كان المقتضى أن يقول لهم ولا يتخذ بعضكم بعضاً
أرباباً من دون الله لأن اليهود والنصارى
هم الذين يرتكبون هذا المنكر الشنيع ويعبد بعضهم بعضاً ويقدس بعضهم بعضاً، بحجة أن أحبارهم ورهبانهم
قديسين يعنى مطهرين ومنزهين عن الخطأ
والزلل فكانوا يأتمرون بأوامرهم وينتهون بنواهيهم ولو كان فى ذلك مخالفة
التوراة والإنجيل لاعتقادهم أن هؤلاء الأحبار والرهبان لا يضلون ولا يزلون
ولكن القرآن تلطَّف إليهم وخاطبهم برقة وأدب كريم فقال: ﴿وَلاَ يَتَّخِذَ
بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّه﴾. بإدماج المسلمين مع أهل
الكتاب فى هذه الناحية على حد قوله: ﴿وَإِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَى هُدًى أَوْ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ﴾
.ولما نزل قوله تعالى:﴿وَلاَ
يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّه﴾. قال عدى بن حاتم لرسول الله صلى الله عليه وسلم:{وما كنا
نعبدهم يا رسول الله فقال عليه
السلام: أليس كانوا يحلون لكم ويحرمون فتأخذون بقولهم، قال نعم قال عليه السلام
هو ذاك}.
قوله تعالى: ﴿فَإِن
تَوَلَّوْاْ﴾ يعنى إن أعرض أهل الكتاب من اليهود والنصارى ولم يستجيبوا لما دعوتهم إليه بعد تكرير الدعوة
لهم وإقامة الحجة عليهم، فقل لهم أنت
ومن معك من المؤمنين: ﴿اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴾
وفى هذا التعبير حمل لأهل الكتاب بطريق غير مباشر، ودفع لهم بأسلوب فيه تورية إلى الإسلام،
لأن فى ذلك إقرار منهم بصحة الإسلام الذي نحن عليه، وبطلان ما هم عليه من الضلال والانحراف عن دين الله
الحق، وكثيرا ما ورد فى القرآن توجيه الخطاب والحديث إلى اليهود والنصارى من أجل
دعوتهم إلى الله بالأساليب المتنوعة،
والأحاديث المتغايرة فعساهم أن يقلعوا عن غيهم ويدخلوا فى دين الله القويم،
وهذه الآية التى بيناها هي مثلاً قد سقناه بين يدى القارئ ليعلم مدى اهتمام الرسول محمد صلى الله عليه وسلم
وعناية القرآن المجيد بأهل الكتاب
من اليهود والنصارى حرصاً على نجاتهم، وأملاً فى فوزهم وإسعادهم، ومن أراد
الله به خيراً هداه إلى الإسلام، وشرح صدره إليه، ومن لم يرد الله هدايته فلن يهديه أحد من دون الله، ولله فى
خلقه حكم وشئون، وإذا أراد شيئا قال
له كن فيكون.
Firstly,
the Koran method in calling the
people
of the scripture to Allah
We see it once calling the Jews and the
Christians by saying:
“Say: "O People of the scripture! Come to
common terms as between us and you: That we worship none but Allah, that we
associate no partners with him; that we erect not, from among ourselves, Lords
and patrons other than Allah." If then they turn back, say you: "Bear
witness that we (at least) are Muslims (bowing to Allah’s Will)” Surat : Ala-Imran, verse:
64.
The Koran called the people of the scripture
kindly to the true belief and to leave the false beliefs and corrupt acts of
worship, in this noble verse. He called them by: “O People of the scripture!”
because they are the people of the torah and the bible. These two books never
differ from the noble Koran in the foundations of religion, like unifying
Allah, worshipping Him only and equalizing among all people, because the noble
Koran is from Allah and they are also from Allah, and they announced good news
about the Koran and about our sir Mohammed (blessing and peace be upon him). They
are also the nearest divine books to the Koran and to our sir Mohammed (blessing
and peace be upon him). The apostle of Allah called them to fundamental and
original matters all the divine books agreed to, worshipping Allah only, worshipping
means truthful belief and good deed, belief is the work of the heart and good
deed is the work of the organs. Then he called them to free Allah from son,
wife and what they falsely related to Him, as this is polytheism. He is The One
who has no ancestors, no descendants, no equivalent and no wife, He is not consisted
of parts, and He is not an essence or an accident, the essence needs a place to
be there and the accident needs an essence to carry it, and that who needs
something never be a God, he doesn’t deserve to be dignified or worshipped.
The verse made these meanings clear by
saying: “Come to common terms as between us and you: That we worship none
but Allah, that we associate no partners with him;” He said: “Come”
it means come quickly and be beyond those false beliefs and corrupt acts of
worship, we put our hands and cooperate together, we agree and covenant to
unify Allah, dignify Him and worship Him sincerely and reject all apparent and
hidden types of polytheism.
Allah says: “that we erect not, from
among ourselves, Lords and patrons other than Allah”, it was supposed to
say to them: (that you erect not, from among yourselves, Lords and patrons
other than Allah), because the Jews and the Christians do this, they worship
each other and sanctify each other, thinking their bishops and monks are
sacred, they are infallible and inerrant,
so they obey their orders even if they were against the torah and the
bible because they think they infallible and inerrant, the Koran addressed them
kindly and said: “that we erect not, from among ourselves, Lords and patrons
other than Allah”, calling both Muslims and the people of scripture
together in this respect, as the Koran said: “and certain it is that either
we or you are on right guidance or in manifest error”, surat Saba’ verse 24.
When this verse: “that we erect not,
from among ourselves, Lords and patrons other than Allah”, was revealed
Adey Ibn-Hatem said to the apostle of Allah (blessing and peace be upon him): We
didn’t use to worship them oh apostle of Allah, then the prophet said: Didn’t
they tell you what to do and what not to do? He said: Yes, the apostle said: That’s
it.
Allah says: “If then they turn back”,
if the Jews and the Christians turn back and don’t respond to what you calling
them to, after repeating this call and confuting them by proofs, then you and
the other believers with you say to them: “Bear witness that we (at least)
are Muslims (bowing to Allah’s Will)”, this expression urges the people of
scripture indirectly and pushing them to Islam, this means they admit that
Islam is right and that what they believe is just astray and too far from the
true religion of God.
The Koran addressed the Jews and the
Christians many times calling them to Allah in different ways hoping they leave
their temptation and come to the straight religion of Allah. This verse we
mentioned is just an example in front of the reader to realize to what extent
prophet Mohammed and the Holy Koran care about the people of the scripture (the
Jews and the Christians), seeking their safety and hoping their gaining and
their happiness. Whoever Allah wills to guide him to the good, He guides him to
Islam and opens his heart to it, and whoever Allah doesn’t will to guide him no
one ever other than Allah can guide him. Allah has different foresights with
His creatures and if He wills a thing He just says: be, and it is at once.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق