بوست مهم جداً جداً جداً ولازم تقراه
في شائعه منتشره الفتره ده ال هيا بيقلك ان مينفعش ندعي للميت ونقول (ربنا يرحمه ويجعل مثواه الجنه) لان كلمه مثوي غلط ليه ياعم الهبيد يقلك لأن مثوي دا مكان ف جهنم ولأنها ذكرت في حق اهل النار بس (فبئس مثوي المتكبرين) وغيرها من الأيات المذكوره فيها كلمة مثوي ويقلك الصح اننا نقول يجعل مئواه الجنه طب ليه قال علشان ذكرت ف حق اهل الجنه علي طول وهو قوله تعالى (فإن الجنة هي المأوي) تمام
طب تعالي اقلك بقا وافهم وركز معني كلمة مثوي اي:اسم مكان من ثوي اي مقر او منزل ومش معني انها ذكرت كتير ف حق اهل النار تبقا مكان ف جهنم لا ياحبيبي طب مذكرت في غيرها من المواضع وفي القرأن ودا هيوضحلك انها مش مقتصره ع اهل النار قال الله تعالي علي لسان سيدنا يوسف(إنه ربي احسن مثواي) اي احسن مكاني ومقري وقال علي لسان عزيز مصر (اكرمي مثواه) اي مكانه ومقره وقال الله تعالي لعامة الناس قال تعالي(والله يعلم متقلبكم ومثواكم) طب اي رأيك انها ذكرت ف حق اهل الجنه ازاي اسمع في أيه ف القرأن قال تعالي (والذين آمنوا وعملوا الصالحات لنبوئنهم من الجنة غرفا) طب فين اصبر اهو قرأها عامة اهل الكوفه وابن مسعود والأعمش وحمزه والكسائي (لنثوينهم من الجنة غرفا) من الثوي اي المكان والمقر.
اما كلمة مأوي مش معني انها ذكرت ف حق اهل الجنه تبقي تبعهم لا طب ذكرت ف حق اهل النار قال تعالي(مأواكم النار هي مولاكم وبئس المصير) وقال تعالي (متاع قليل ثم مأواهم جهنم وبئس المصير) والمأوي برضوا المكان والمستقر الخلاصه ياغالي ان كلمتي (مثوي_ومأوي) كلاهما بمعني المكان او المقر وكلاهما صحيح سواء ف الدعاء او غيره لان كلاهما ذكر ف حق اهل الجنه واهل النار وغيرهما من المواضع وكلوا مذكور ف القرأن مش اختراعات زي م البعض بيخترع ياخوانا الفكره اننا نبحث ونفهم الأمور صح ونتأكد من المعلومات مش اي حاجه نخدها خبط لزق وشير ع طول اتأكدوا من المعلومات اهل الضلال كتروا والهبد بتاعهم زاد عيزين يخترعوا ف الدين ركزوا واستفسروا عن كل صغيره وكبيره لأنهم يستحقوا خاتم الهبد عن جداره وبطلوا تعملوا شير للهبل ال بيحصل دا ركزوا وهاتوا المعلومه الصحيحه ومتبعش اي شائعات بتحصل (اللهم بلغت اللهم فاشهد) اللهم اذهب عنا الفتن ما؛ظهر منها وما بطن يارب العالمين
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق